Jaký je správný tlak v pneumatikách

27.7.2019

Správný tlak v pneumatikách se odvíjí od modelu automobilu, typu a velikosti pneumatik a vytěžovanosti vozu - hmotnosti nápravy. Další faktor je umístění motoru, kdy podle umístění a rozložení konstrukce automobilu je rozdíl v tlaku v předních a zadních pneumatikách. Je tedy velmi důležité se řídit pokynů výrobce pro dodržování tlaku vzduchu v pneumatikách.

správný tlak v pneumatikách

Kde zjistím správný tlak v pneumatikách?


Správný tlak v pneu vašeho vozu naleznete vždy v uživatelském manuálu výrobce daného modelu vozu. Výrobci již dnes koncentrují veškeré údaje na své webové stránky, kde opět podle svého vozu naleznete veškeré údaje včetně správného tlaku vzduchu v pneumatikách. Někdy není potřeba chodit daleko, často jsou údaje uvedené na karoserii vozidla. Nejčastěji na vnitřní straně krytu (víčka) od nádrže, ale můžete je nalézt také na dveřích u řidiče nebo v prostoru kufru či pojistkové skříni.


Jak zjistím a změřím správný tlak v pneumatikách?


Už víte, kde zjistíte jaký má být správný tlak v pneumatikách vašeho vozu. Jak a čím ho změřit? Jednoduše si pořiďte za pár stokorun kvalitní barometr. Barometr je běžně součástí i kompresorů a lepších auto-pumpiček. Kontrolu lze také provést na většině benzínových pump, kdy stojany s kompresory jsou zákazníkům k dispozici zdarma, navíc se nespotíte při pumpování. Další varianta je přímo v auto nebo pneuservisu, kdy při jakékoli kontrole vám provedou také kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách.


Jaké jsou důvody pro pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách?


Existuje x důvodů proč pravidelně kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách každého vozu. Jde především o lepší ovladatelnost a s tím spojenou bezpečnost řidiče, spotřebu paliva a míru množství emisí, kterou vůz se špatně nahuštěnými pneu produkuje a v neposlední řadě je to životnost pneumatik. Všechny důvody si rozebereme více do detailu.


Správný tlak v pneumatikách má vliv na:


  • Bezpečnost při jízdě
    Tlak vzduchu v pneu ovlivňuje přilnavost pneumatik k povrchu vozovky. Při špatné přilnavosti (adhezi) jednak podhuštěním pneu dochází tlakem bočnic na střed dezénu k jeho prohýbání dovnitř a pneumatiky ztrácí správné jízdní vlastnosti, tím se samozřejmě snižuje kontrola nad vozidlem.
    Nebo naopak, vyšší tlak způsobuje deformaci opačným směrem a nadměrné opotřebení středu pneu, kdy se odbourává kontakt postranních částí běhounu s vozovkou. Obě varianty špatného tlaku vzduchu snižují ovladatelnost vozu ve všech situacích v silničním provozu.

  • Vyšší komfort při jízdě
    Jízdou na špatně nahuštěných pneumatikách netrpí jen pneumatiky, i na ostatní díly vinou špatného tlaku jsou přenášeny stálé a vyšší nárazové vibrace, které ovlivňují stav dalších dílů vozu. Komfort samozřejmě pocítí i posádka při jízdě.

  • Delší životnost pneumatik
    Jak již bylo uvedeno, špatným tlakem trpí především pneumatiky. I ty nejkvalitnější mají omezenou životnost, kterou nesprávně nastaveným tlakem snižujeme. Při velmi rozdílných tlacích na jednotlivých pneu, např. vinou špatného ventilku, může dojít i poškození geometrie kol a nadměrnému opotřebení/sjetí jen některých pneu.

  • Nižší spotřebu paliva
    Mezi správným tlakem v pneumatikách a spotřebou paliva je přímá úměra. Nízký tlak zvyšuje valivý odpor a zvedá spotřebu paliva a množství vyprodukovaných emisí CO2. Je tedy velice důležité dodržovat tlak pneumatik podle zatížení vozu a doporučeného tlaku výrobcem.

Špatný tlak vzduchu v pneumatice zvyšuje riziko:


  • aquaplaningu
  • snížené stability vozu jak v zatáčkách, tak v přímém směru
  • delší brzdné dráhy

Doporučení ze strany výrobců a odborné veřejnosti:


  • Kontrola tlaku každých 14 dnů až měsíc (bez ohledu na nájezd)
  • Kontrola tlaku před každou delší cestou
  • Kontrolu tlaku provádět vždy za studena, stejně tak i huštění pneumatik
  • Tlak v pneumatikách přizpůsobit vytíženosti auta (není potřeba mít tlak pro plné zatížení vozu v případě, kdy řidič má spolujezdce jen vyjímečně)
  • Při kontrole tlaku v pneu je doporučená také kontrola hloubky dezénu a opticky kontrola pneumatik na zjevné vady (trhlinky, vybouleniny, zapíchlá cizí tělesa)

Zajímavosti a tipy na závěr


  • Podhuštění v pneu o 1 bar může zvýšit spotřebu paliva až o 6 %.
  • Někdy je podhuštění využíváno v nestandardních situacích, např. v zimě na sněhu, aby pneu co nejvíce přilnula k vozovce nebo obecně v náročném a kopcovitém terénu opět pro lepší záběr a projetí v těžkém terénu.
  • Čím je tlak v pneu chladnější, tím je tlak v pneu nižší, proto vždy kontrolujeme za optimálních teploty, co je přibližně 18°C.
  • Kombinace špatného tlaku v pneu a nízké hloubky dezénu je velmi nebezpečná.
  • V nových, moderních vozech se setkáte se systémem monitorování tlaku v pneu, tzv. TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Na palubové desce máte přehled o stavu tlaku vzduchu po jednotlivých pneumatikách a je pro vás kontrola mnohem komfortnější.


Povinnost zimních pneumatik 2021/2022

17.9.2021

Od 1. listopadu do 31. března je dle zákona povinné mít nazuté na automobilu zimní pneumatiky. V některých případech je možné i po prvním listopadu jezdit stále na letních pneu.


Jaká je minimální hloubka dezénu pneumatik

18.8.2019

Minimální hloubku dezénu pneumatik v ČR ukládá zákon. Rozlišujeme minimální hloubku dezénu u letních (1,6 mm) a zimních pneumatik (4 mm).


Jak správně skladovat pneumatiky a alu kola

24.6.2019

Pokud nepoužíváte celoroční pneumatiky, tak se v letním nebo zimním období dostanete do situace, kdy musíte uskladnit tu sadu pneumatik, kterou zrovna nemáte obutou.