Autoklub ČR je jediná česká organizace, která testuje pneumatiky. Letos se zaměřila na ekonomické značky. Výsledky se dozvíte v tomto článku.
České sdružení zájemců o motorismus se sídlem v Praze vzalo 7 levných pneumatik a otestovalo je v 9 různých disciplínách na suchém a mokrém povrchu. Přestože autoklub naprosto pomíjí českými řidiči oblíbené prémiové značky, i tak si tento žebříček zaslouží vaši pozornost. Po technické stránce se totiž směle vyrovná prestižním testům z dílny ADAC nebo AutoBild.
Účastník testování, Ing. Václav Jirovský, Ph.D. z ČVUT, přidává komentář: "Testy, které se zde (AČR si pronajal polygon v německém Hannoveru) provádí, jsou opravdu na profesionální standardní úrovni. Protože ta úroveň nemůže být ani horší, ani špatná a musí být neustále stejná, což je to, co dělá ty testy profesionálními - tedy dodržují opakovatelnost a porovnatelnost."
Pro zjišťování dynamických vlastností pneumatik využívají komisaři dva druhy testů: objektivní a subjektivní. V rámci objektivního měří pomocí GPS systémů například boční zrychlení nebo brzdnou dráhu s přesností až na 1 cm. Zatímco objektivní vychází z tvrdých dat, subjektivní je založené na dlouholetých osobních zkušenostech testovacích jezdců.
"Řidič v podstatě zjišťuje, jakým způsobem se toto vozidlo chová v které části té trati. A protože má tu trať najetou stejně, pozná i ty drobné niance mezi různými pneumatikami", vysvětluje Václav Jirovský.
U Firestone Roadhawk se podařilo americkým vývojářům skloubit téměř protichůdné vlastnosti: nízký valivý odpor a vysokou přilnavost k vozovce. V bezpečnostních disciplínách si byl stoprocentně jistý, skoro všude skončil první nebo druhý. Škoda jen vyšší hlučnosti.
Firestone Roadhawk je bez diskuze jedničkou testu. V minulém roce získal 2. místo v konkurenčním srovnání časopisu AutoBild.
Barum Bravuris 5HM vyšel z letního klání jako specialista na sucho. V subjektivním hodnocení suchého handlingu získal 105 bodů. K tomu na stejném povrchu přidal třetí nejlepší hodnotu v brždění, když zastavil z 80 km/h po 34,1 metrech. Pozor ale na mokré silnici, tuzemská novinka zde měla brzdnou dráhu o 0,7 metru delší než předposlední pneumatika.
Bravuris 5HM se jako jediný dezén dostal s hodnotou činitele valivého odporu pod 8 desetin, což mu vyneslo první místo v kategorii "spotřeba" a výrazně dopomohlo k celkovému stříbrnému místu.
Méně známá značka automaticky neznamená špatná značka. Slovinská Sava spadá pod americký koncern Goodyear a řadí se mezi největší výrobce pneu ve střední Evropě. V Česku je častou volbou majitelů aut pro svou přijatelnou pořizovací cenu. V tomto testu si zajistila bronzovou příčku hlavně solidním brzdným výkonem na suchém a mokrém asfaltu (33,9 m a 39,5 m) a těsným vítězstvím v disciplíně příčný aquaplaning.
Pro Savu Intensa HP mluví kromě vývážených vlastností i cena.
Dezén | Vybrat e-shop | Hodnocení Autoklub ČR |
Sucho | Mokro | |
---|---|---|---|---|---|
Firestone Roadhawk | 100 % | 99,0 % | 100,0 % | ||
Barum Bravuris 5HM | 98 % | 100,0 % | 95,2 % | ||
Sava Intensa HP | 97 % | 97,8 % | 95,6 % | ||
4. | Debica Presto HP 2 | 97 % | 99,5 % | 94,0 % | |
5. | Nankang NS-2 | 95 % | 94,6 % | 94,8 % | |
6. | Wanli Harmonic H220 | 94 % | 94,8 % | 93,9 % | |
7. | Goodride RP28 | 92 % | 95,6 % | 87,4 % |