Celoroční pneumatiky slibují optimální výkon a stabilní vlastnosti v každém možném stavu vozovky a za všech povětrnostních podmínek: chlad, teplo, déšť, sníh nebo led.
Jsou ale lepší nebo se alespoň vyrovnají letním či zimním pneumatikám?
Velikost pneumatik v tomto rozměru je vhodná pro modely Citroën C2, Ford Fiesta, Hyundai i10, Mazda 2, Renault Twingo, Škoda Citigo, Toyota Yaris, Mitsubishi Colt a další.
Proč se právě testuje v tomto rozměru?
Podle průzkumu, který ADAC provedl v r. 2018, se pomalu mění názor majitelů vozů na celoroční pneumatiky.
Více jak 50 % německých majitelů vozů z větších měst si dokáže představit, že budou používat celoroční pneumatiky.
Jak si tedy vedly celoročky oproti pneumatikám, které jsou určeny buď do letního nebo jen zimního období?
Výsledek: Čtyři z devíti testovaných pneumatik fungují uspokojivě, a proto se doporučují pro celoroční použití.
Zatímco zbývající "dostatečné" pneumatiky jsou přijatelné přinejmenším s omezeními.
To dokazuje, že v porovnání s testy ADAC zaměřené na letní nebo zimní pneu, které se týkají rozměrů pro nižší střední třídu, jsou celoroční pneumatiky pro malé vozy stejně dobré nebo i lepší.
Druhé zjištění: Celoroční pneumatiky nejnovější generace mají tendenci se vracet k upraveným zimním směsím.
Protože srovnání s katastrofickým brzdným účinkem letní pneumatiky na sněhu ukazuje, že jinak přijatelný výkon celosezónních pneumatik na sněhu by nebyl možný.
Člověk však musí také akceptovat slabost zimních pneumatik související s konstrukcí na suchých silnicích: z hlediska krátkých brzdných vzdáleností a svižné manipulace má letní pneumatika zřetelně výhodu.
Zásluhu na první místo má díky nejlepšímu průměrnému výkonu na všech površích, nejlépe si vedl na mokré a zledovatělé vozovce.
Dezén Nexen N'Blue 4 Season je ceněn především u majitelů vozů nižší třídy, kteří chtějí mít bezpečnou pneumatiku za poměrně nižší cenu.
Hodí se do městských zástaveb nebo k rekreačnímu stylu jízdy.
Jiho-korejský výrobce Nexen vyvinul výbornou pneumatiku z hlediska poměru ceny a výkonu. S touto pneumatikou bezpečně přilnete k vozovce za každého počasí bez nutnosti sledování ročního období.
Druhou příčku obsadil výrobce Continental s modelem pneu AllSeasonContact, který si dobře poradí s mokrou a zasněženou vozovkou, ale má nepatrné nedostatky na suchém povrchu.
Z celého testu má nejlepší známku pro spotřebu paliva.
Dezén AllSeasonContact je díky své úspornosti ve spotřebě vhodný pro každodenní cestování do práce nebo na výlety.
Podle vašeho nájezdu budete mít s tímto dezénem vystaráno na několik let, a to i s ohledem na bezpečnost a komfort jízdy během celého roku.
Třetí pozici získala značka Goodyear s dezénem Vector 4Season 2.
Výkonnostně to byla nejlepší pneumatika na mokrém povrchu a také prokázala velmi nízkou míru opotřebení.
Jediné, co lze vytknout je relativně slabý výkon na suché a zasněžené vozovce.
Vector 4Season 2 má celkově vyvážené jízdní vlastnosti za každého počasí po celý rok s velkým kilometrovým nájezdem. Inovativní technologie Weather Reactive pomáhá pneumatice se bezpečně přizpůsobit za každého počasí bez ztráty času a peněz za přezouvání v pneuservisu.
Autoklub České republiky patří co se týče testů pneumatik k velmi uznávaným organizacím na domácí půdě. Vděčí za to především kvalitní metrice hodnocení a trefnému výběru rozměrů, které patří v Česku k nejpoužívanějším.
Redaktoři Autoklubu ČR porovnali sedm celoročních pneumatik 215/60 R16. Pláště do každého počasí se totiž u řidičů, kteří jezdí převážně v nížinách a městech, stávají poslední dva roky čím dál populárnější.
I majitelé výkonných aut s rozdílnými rozměry pneu na nápravě musí v zimě jezdit. Auto Bild proto každoročně porovnává pláště v populárních velikostech 225/45 R18 a 245/40 R18.