Test zimních pneumatik 215/55 R17 Autoklub ČR 2019

29.10.2019

Unikátní test Autoklubu České republiky 2019 má řadu specifik. Jedním z nich je testovací vzorek, do kterého zařadili komisaři jen samé ekonomické značky. AČR je kromě toho jediná organizace, která testuje pneumatiky na strmém kopci. Právě tam se nejlépe odhalí slabiny v trakci na sněhu. Komu tato disciplína pomohla k vítězství? Dozvíte se v článku.


Srovnání, které odhaluje silné a slabé stránky vybraných dezénů


Český autoklub si dává tradiční cíl: přiblížit řidičům vlastnosti vybraných pneumatik v mezních situacích, aby získali komplexní obrázek o přednostech nebo slabinách jednotlivých modelů. Testy probíhají v tvrdých zimních podmínkách na úpatí Alp, v malebném švýcarském městě Ulrichen. Ve výšce 1 346 metrů nad mořem se nalézá na válcované sněhové rovině letiště, kde se testuje například boční přilnavost nebo chování vozu při brzdění. Možná vás překvapí, že se testuje hlavně po setmění. Ideální teploty pro testování zimních pneu se totiž pohybují mezi -2 až -15 °C, které panují hlavně v noci. Dalším důvodem jsou sluneční paprsky, které způsobují měknutí sněhu a výrazně mění podmínky testování.


Jak probíhá měření?


Zkušební komisaři snímají pomocí speciálních přístrojů a GPS záznamů jízdní dráhy jednotlivých pneumatik. Snadno pak určí hodnoty brzdění na sněhu se zapnutým ABS, záběr, akceleraci se zapnutým ASR nebo ovladatelnost na sněhu do kopce. Kromě objektivního testování je součástí známky i subjektivní hodnocení licencovaných jezdců, kteří anonymně hodnotí chování plášťů na stupnici 0 až 10. Jako testovací vůz zvolili komisaři Volkswagen Tiguan.


Obstojí český bestseller?


Ve výběrovém vzorku nenajdete ani jednu prémiovou značku. Autoklub ČR zdůvodňuje absenci dražších modelů orientací Čechů na levnější segment obutí. Ekonomická Barumka je dle Libora Budiny, manažera Road Safety Autoklubu ČR, první volbou tuzemských řidičů, i proto byla vybrána jako referenční pneumatika s indexem 100, podle které se poměřují ostatní.


Jak vzniká hodnocení


Vítěz byl určen na základě výsledků v patnácti různých disciplínách, které byly rozděleny do 3 kategorií podle testovaného povrchu. Test brzdné dráhy, akcelerace a ovladatelnosti vozidla v zimních podmínkách proběhl s předstihem v lednu 2019. Na zbylé disciplíny na mokrém a suchém asfaltu došlo na jaře 2019.


První místo:

Barum Polaris 5

Novinka zimy 2018/2019 získala náskok zejména v disciplínách na mokré vozovce. Okruh na dráze 1 823 m projela o 1,3 sekundy rychleji než druhá Toyo. Další vítězství přidala v příčném aquaplaningu. Její průměrné zbytkové příčné zrychlení činilo 3,06 m/s². Disciplíny na suchém asfaltu už jí tolik nesedly. V brzdění s ABS byla dokonce nejhorší. Zastavila až po 51,8 metrech, ale i tak to stačilo na třetí místo. Na sněhu skončila druhá, když zabodovala solidním záběrem v kopcovitém terénu, který jsme zmiňovali v úvodu. V průměrné vzdálenosti potřebné k dosažení rychlosti 20 km/h byla s hodnotou 9,49 m dokonce první.


Barum Polaris 5 je česká klasika a nejprodávanější zimní dezén, který nenadchne ani neurazí. Považujeme jej za to nejlepší, co můžete z tohoto výběru mít.

Vybrat e-shop

Jihokorejská značka se řadí mezi největší výrobce obutí na světě a jako originální výbavu ji pro své vozy volí například automobilka Kia nebo Hyundai. Nestává se často, aby k umístění na bedně stačilo 3x čtvrté místo. Stříbrnou pozici si tento dezén zasloužil paradoxně jen vyrovnanými výkony. V žádné disciplíně vyloženě nepropadl, ale ani nezazářil.


Kumho WinterCraft WP71 představuje chytrou střední volbu, pokud nelpíte na prémiové kvalitě a zároveň se raději vyhnete budgetové značce.

Vybrat e-shop


Třetí místo:

Kormoran Snow

Značka Kormoran vyrábí obutí od roku 1967. V současné době patří do koncernu Michelin, který polskou společnost koupil v roce 1995. Řidiči si pláště z Olštýna poměrně rychle oblíbili pro nízké pořizovací náklady a obstojnou kvalitu a bezpečnost jízdy. Jakoby polští vývojáři tušili, že k úspěchu v českém testu stačí vyvážené vlastnosti v pásmu šedého průměru. Dezén Snow předvedl slabší stabilitu na mokru, na suché vozovce to taky nebyla žádná hitparáda. Jen na sněhu si připsal pár plusových bodů navíc. Když to ale sečteme a podtrhneme, vyjde nám z toho velmi těsná bronzová příčka s celkovým hodnocením 97,9. Jen o dvě desetiny zaostaly japonské pneu Toyo.


Cena, cena a zase cena. To jsou hlavní výhody pneumatik Kormoran Snow. Je to pro vás ale dostatečně silný argument pro jejich koupi?

Vybrat e-shop


Tabulka s výsledky testu


výsledky v [%] (procentuální porovnání s referenční pneumatikou)

Dezén Vybrat e-shop Hodnocení
Autoklub ČR
Sucho Mokro Sníh
Barum Polaris 5
 



100,0 % 100,0 % 100,0 % 100,0 %
Kumho WP71 WinterCraft
 


98,3 % 99,4 % 96,7 % 98,7 %
Kormoran Snow
 


97,9 % 99,2 % 94,9 % 99,8 %
4. Toyo S954 Snowprox
97,7 % 101,6 % 99,7 % 92,0 %
5. Firestone Winterhawk 3
97,6 % 100,2 % 99,1 % 93,5 %
6. Laufenn I-FIT LW31
95,3 % 97,6 % 87,8 % 100,6 %

zdroj: https://www.autoklub.cz/146095-autoklub-testoval-zimni-pneumatiky/